Lovely Ghita

För en tid sedan nådde oss nyheten att Ghita Nørby inte kommer att spela Madame Armfeldt i Malmö-operans uppsättning av Wheeler/Sondheims musikal Sommarnattens leende (efter känd förlaga).

Den lilla men viktiga rollen brukar spelas av en grande dame; i Stockholm 1978 var det ingen mindre än Zarah Leander som tog sig an den, följd av Signe Hasso. Själv kommer jag aldrig att glömma Leslie Carons gestaltning i Paris. Hennes spänst var kanske inte riktigt som när det begav sig i dansstegen, men hon tog dem!

Att Nørby nu inte kommer att räknas in i denna skara är förstås trist, inte minst för att där finns en tydlig bergmankoppling sedan tidigare. Vi minns henne förstås i rollen som Karin Åkerblom i Den goda viljan. Den regisserades visserligen av Bille August, men Nørby hade långt tidigare arbetat direkt med Bergman när hon spelade Celimène i Misantropen.

Célimène (Ghita Nørby) och Éliante (Hanne Borchsenius)
Foto: Rigmor Mydtskov © Rigmor Mydtskov

På samma teater där hon gjorde Celimène (Det Kongelige) har hon också senare spelat två bergmanska paradroller: Charlotte i Höstsonaten och Helena Ekdahl i Fanny och Alexander (den översta bilden är hämtad från den senare).

Förra året var för övrigt Nørby på besök här i arkivet. På bilden ser vi henne och bredvidtecknad i en situation som ser mer intim ut än den är (jag har för mig att vi bläddrar i regimanuset till just Misantropen).

Vi kommer att sakna den fantastiska Nørby i Malmö, men hon har en värdig efterträdare i Kerstin Meyer, vars skådespelartalang kanske inte är i paritet med Nørbys, men med en världssopran i rollen lär publiken kompenseras i sångpartierna.

Att kalla Nørby och Bergman för brevvänner är kanske att ta i, men åtminstone ett brev från henne till honom har vi i arkivet.

Vem har tillgång till arkivet?

Enligt Ingmar Bergmans gåvobrev får samlingarna ställas till förfogande för forskare och välrenommerade skribenter. För tillgång till Ingmar Bergmans Arkiv krävs en godkänd Tillståndsansökan. Materialet kan därpå studeras i Filmhusets bibliotek i vilket materialet kan läsas. Inget material, ej heller kopior, får lämna Filmhuset. Övriga bestämmelser framgår av Tillståndsansökan.

Unesco