Sylvia Ingemarsson

Filmklippare 1949-

Sylvia Ingemarsson står som filmklippare för inte mindre än fjorton Bergmanproduktioner, från Höstsonaten (1978) till Saraband (2003), med Fanny och Alexander som det mest omfattande och omtalade verket. Hennes stora genombrott kom med Bo Widerbergs Mannen på taket, en film som lade grunden för den framtida karriären. Året efter, 1977, inleddes samarbetet med Bergman med hans Höstsonaten, då den ordinarie klipparen blivit sjuk. Ingmarsson kallades in och detta blev början till hennes långa och trogna samarbete med Bergman, som kom att vara in i det sista, till och med Saraband.

Sylvia Ingemarsson

Filmklippare 1949-

Sylvia Ingemarsson står som filmklippare för inte mindre än fjorton Bergmanproduktioner, från Höstsonaten (1978) till Saraband (2003), med Fanny och Alexander som det mest omfattande och omtalade verket. Hennes stora genombrott kom med Bo Widerbergs Mannen på taket, en film som lade grunden för den framtida karriären. Året efter, 1977, inleddes samarbetet med Bergman med hans Höstsonaten, då den ordinarie klipparen blivit sjuk. Ingmarsson kallades in och detta blev början till hennes långa och trogna samarbete med Bergman, som kom att vara in i det sista, till och med Saraband.

Det går inte att mörka några problem som har uppkommit under inspelningen, det snokar han upp direkt.

Sylvia Ingemarsson om Ingmar Bergman i Södra Dalarnes Tidning

Om Ingemarsson

Född den 10 maj 1949 i Väse, Värmland. Som i så många fall bidrog slumpen till att Sylvia Ingemarsson hamnade i filmbranschen. 16 år gammal flyttade hon från Värmland till Stockholm för att arbeta som barnflicka. Paret som anställde henne jobbade båda inom filmindustrin, vilket naturligt gav kontakter med branschfolk.

Ingmarsson inledde sin kreativa bana på Europa Film 1968, där hon var klippassistent på så vitt skilda produktioner som Susan Sontags Duett för kannibaler, Sidney Lumets The Seagull samt Roy Anderssons En kärlekshistoria.

Mellan åren 1970–71 gick Ingmarsson redigerarutbildningen vid Sveriges Television, där hon också anställdes efter avslutade studier. Inledningsvis bestod merparten av arbetet av dokumentärer men efter hand blev hon fast knuten till TV2-teatern. På SVT stannade Ingemarsson i sex år, varpå hon tog tjänstledigt efter att fått erbjudande om att klippa Bo Widerbergs
Mannen på taket. Filmen blev en stor framgång och lade grunden för Ingmarssons framtida karriär.

Året efter, 1977, behövde Bergmans produktionsledare Katinka Faragó en klippare till Höstsonaten, då regissörens ordinarie klippare Siv Lundgren blivit sjuk. Ingmarsson kallades in och så inleddes hennes långa och trogna samarbete med Bergman, som kom att vara in i det sista, till och med Saraband.

Totalt blev det 14 produktioner (inräknat
Trolösa), med Fanny och Alexander som det mest omfattande och omtalade verket. Under 90-talet tog tv-produktionen överhanden, med bestående insatser i bland annat BackanternaBildmakarna och Larmar och gör sig till. Genom åren har Ingemarsson även jobbat med regissörer som Erland Josephson, Gunnel Lindblom, Stig Björkman och Lasse Åberg.

Sedan år 2000 är Ingmarsson verksam som högskoleadjunkt i medieproduktion vid Högskolan Dalarna. Hon är dessutom professor i klippning vid Den Norske Filmskolen i Lillehammer.

Sedan 80-talet bor hon tillsammans med sin man Erik i Rönnäs by utanför Leksand. Sylvia Ingemarsson heter i dag Sylvia Ingemarsdotter.

Källor

  • Svensk filmdatabas.

Bilder / videor