Teater, 1953

Sex roller söka en författare

Ett år och en vecka efter Kronbruden är Bergman tillbaka på Malmö stadsteater, denna gång på Intiman med Pirandellos intrikata teaterlek.

Om uppsättningen

Bergman kom att återvända till Sex roller söker en författare fjorton år senare, då på den betydligt större scenen på Nationaltheatret i Oslo. 

I Lek och raseri skriver Henrik Sjögren:

I Pirandellos intrikata spel mellan illusion och verklighet lät Bergman scenografen Per Falk rama in scenen som barockteaterns tittskåp med stuckdekor i guld och vitt och en fotogenljusramp. Det var en av dramats kinesiska askar. Den gammaldags sceninramningen gav åskådaren möjlighet att på förhand – ridå fanns inte – ställa om sig till spänningen mellan scenens illusionslek och studiosalongens enkla verklighet. Innanför spegelns ram möttes blicken återigen av den kala scenens fakta: ett tomt golv och nakna väggar utan kulisser.

Källor

  • Ingmar Bergmans Arkiv.
  • Henrik Sjögren, Lek och raseri: Ingmar Bergmans teater 1938-2002, (Stockholm: Carlssons Bokförlag 2002).

Medarbetare

  • Åke Fridell, Fadern
  • Aino Taube, Modern
  • Gertrud Fridh, Styvdottern
  • Folke Sundquist, Sonen
  • Nine-Christine Jönsson, Gossen
  • Marie-Louise Åkerlund, Flickan
  • Gunnel Edlund, Madame Paix
  • Benkt-Åke Benktsson, Direktören
  • Birgitta Hellerstedt, Primadonnan
  • Arnold Sjöstrand, Skådespelare 1
  • Judith Frithiof, Skådespelare 2
  • Mona Dan-Bergman, Skådespelare 2
  • Åke Åkerlund, Skådespelare 3
  • Nils Eklund, Skådespelare 3
  • Harriet Andersson, Ingenyn
  • John Alvar Holm, Förste älskaren
  • Björn Bjelfvenstam, Förste älskaren
  • Sven Ahlström, Inspicienten
  • Nils Nygren, Inspicienten
  • Lillemor Jonsson, Sufflösen
  • Thore Lindqvist, Rekvisitören
  • Carl Liljeholm, Portvakten
  • Luigi Pirandello, Författare
  • Ingmar Bergman, Regi
  • Per Falk, Scenografi