Långfilm, 2000

Trolösa

Otrohetsdrama i regi av Liv Ullmann inspirerat av händelser hösten 1949. 

"Det är vackert, ibland för vackert, överväldigande tydligt."
Astrid Söderbergh Widding i Svenska Dagbladet

Om filmen

Världspremiären skedde i Cannes, där Trolösa ingick i tävlingssektionen. Till skillnad från sina nordiska medtävlare, Lars von Triers Dancer in the Dark och Roy Anderssons Sånger från andra våningen, fick emellertid Trolösa ett tämligen ljumt mottagande. Lena Endres rolltolkning hyllades förvisso, men i kampen om det kvinnliga skådespelarpriset fick hon se sig slagen av Björk i Dancer in the Dark. Von Triers filmen vann också guldpalmen, medan Anderssons Sånger belönades med juryns stora pris.

På hemmaplan var mottagandet desto mer berömmande. En nära på enig kritikerkår framhöll framför allt Liv Ullmanns personregi och, återigen, Lena Endre i rollen som Marianne Vogler.

Trolösa, arkivmaterial, f18100001a

Handskrivet manus till Trolösa: "Jag vill säga att jag beundrar Mariannes tålamod."

Foto: Jens Gustafsson © Stiftelsen Ingmar Bergman

Så här skrev Astrid Söderbergh Widding i Svenska Dagbladet vid filmens svenska premiär:


I Ullmanns regi gestaltas denna känslostarka skildring utifrån närbildsestetikens alla välbekanta kännemärken: en kamera som smyger sig på personerna som för att avslöja deras innersta, en kammarspelsmässig intimitet, ett yttre skeende bestämt av det inre. Barnets smärta iscensätts i ultrarapid. Ljuset växlar från gråmulna gotländska dagrar till flödande, gyllene strålar som övergjuter bilden. Här någonstans uppstår emellertid också ett dilemma som överskuggar bilderna. I all sin psykologiska lyhördhet och perfektion blir filmen stundtals alltför uppenbar i sitt bildspråk. Det är vackert, ibland för vackert, överväldigande tydligt. Orden dominerar, medan bilden illustrerar.

Källor

  • Ingmar Bergmans Arkiv.
  • Astrid Söderbergh Widding, Svenska Dagbladet, 15 september 2000.
  • Svensk filmdatabas.

Medarbetare

  • Liv Ullmann, Regi
  • Ingmar Bergman, Manus
  • Jörgen Persson, Foto
  • Sylvia Ingemarsson, Klippning
  • Lotta Gummesson, Scripta
  • Göran Wassberg, Scenograf
  • Inger Pehrsson, Kläder
  • Cecilia Drott, Maskör
  • Elisabeth Ekman, Maskör
  • Jan-Erik Savela, Rekvisita
  • Gábor Pasztor, Mixning
  • Nadja Glans, Synkläggning
  • Bengt Wallman, Ljudtekniker
  • Gunnar Landström, Ljudtekniker
  • Tommy Andersson, Elektriker
  • Lars Stålberg, Elektriker
  • Bengt-Inge Hertzman, Elektriker
  • Adrian Wester, Passare
  • Sten Lindberg, Ljussättare
  • Elisabeth Liljeqvist, Produktionsledare
  • Roland Lindmark, Inspelningsledare
  • Kaj Larsen, Projektledare
  • Maria Kiisk, Rollsättare
  • Mats Arehn, Filmkonsulent
  • Gunnlaugur Jónasson, Regiassistent
  • Maria Curman, Verkställande producent
  • Karin Brodahl-Persson, Produktionssekreterare
  • Calle Persson, B-foto
  • Lars Gustafsson, C-foto
  • Arne Carlsson, Foto, andrateam
  • Ise Wentzel, Klippassistent
  • Åsa Persson, Scenografiassistent
  • Per Eriksson, Scenografiassistent
  • Inger Eiserwall, Klädassistent
  • Love Malmsten, Byggledare
  • Lars-Göran Kask, Snickare
  • Jerker Malmsten, Snickare
  • Anders Olin, Snickare
  • Jan Eriksson, Snickare
  • Teddy Holm, Målare
  • Rasmus Rasmusson, Attributör
  • Joakim Strömholm, Stillbildsfoto
  • Lena Endre, Marianne
  • Erland Josephson, Bergman
  • Krister Henriksson, David
  • Thomas Hanzon, Markus
  • Juni Dahr, Margareta
  • Philip Zandén, Martin Goldman
  • Thérèse Brunnander, Petra Holst
  • Marie Richardson, Anna Berg
  • Stina Ekblad, Eva
  • Johan Rabaeus, Johan
  • Jan-Olof Strandberg, Axel
  • Michelle Gylemo, Isabelle, 9 år
  • Björn Granath, Gustav
  • Gertrud Stenung, Martha
  • Karin Sheppard, Övrig medarbetare
  • Hjalmar Palmgren, Övrig medarbetare
  • Berit Calderon, Övrig medarbetare
  • Einar Björge, Övrig medarbetare
  • Anneli Oscarsson, Övrig medarbetare
  • Jan B. Larsson, Övrig medarbetare