Lördagslåten # 5
Gör helgmyset komplett med lite Bergman-relaterad musikunderhållning! Varje lördag [uppdatering: en lördag då och då] presenterar vi en ny låt med Bergmankoppling. Så småningom blir det en fin-fin spellista för alla tillfällen – The Original Ingmar Bergman Spotify Playlist. (Mer om Bergman och musik här.)
Lördagslåt #5 är:
Huvudperson i tevefilmen Larmar och gör sig till är den återkommande Bergmanfiguren morbror Carl Åkerblom, ingenjör med filmskaparambitioner vid det förra sekelskiftet. I filmens inledning sitter han ensam på sin sjukhussal – han är intagen på dårhus – och spelar på en grammofon upp samma stycke igen och igen: de åtta första takterna till "Der Leiermann" ("Positivhalaren") den sista sången i Schuberts lied-cykel Die Winterreise.
Väl utskriven från hospitalet börjar Åkerblom på allvar sitt arbete med vad som är tänkt att bli världens första ljudfilm med titeln Glädjeflickans glädje: "Detta gripande kinematografdrama utspelas i Wien på adertonhundratalet, och handlar om den passionerade kärleken mellan geniet Franz Schubert och glädjeflickan Mizzi Veith."
I tevefilmen spelar således Käbi Laretei och Hanns Rodell ett antal olika Schubertstycken. Att just denna kompositör får en så framträdande plats i denna sena produktion är lite lustigt: det finns bara ett annat Schubert-stycke bland Bergmans filmer: i Fanny och Alexander hörs helt kort Impromptu nr 3 från Teman med variationer i H-dur.
Bergmans manus till det som skulle bli en tevefilm (den var först tänkt som pjäs) har underrubriken "Åtta impromptus varvid det åttonde är utformat som ett rondo".
Bergman tänkte sig således sitt opus – som så många gånger förr – inte bara handla om musik utan också i någon mån vara det.