Elis Vergérus: "Jag inbillar mig inte att jag når in till människosjälen med det här fotograferandet, tro för fan inte det! Jag kan bara registrera ett samspel och ett motspel av tusentals stora och små krafter. Sen ser du på bilden och fantiserar, alltihop är nonsens. Lekar, dikter. Du kan inte läsa någon annan människa med något som helst anspråk på visshet. Inte ens brutal fysisk smärta ger alltid utslag."
Erland Josephson får en puss på pannan av regissören. Josephson är den skådespelare som kan stoltsera med det längsta samarbetet med Ingmar Bergman, från Köpmannen i Venedig (1940) till Rosmersholm (2004).
Bergman hade inga glada minnen av inspelningen. Nykomligen Lena Olin var enligt regissören den enda i filmteamet som behöll sinnesnärvaron. "Hon var visserligen relativt oerfaren men klarade sig galant utan att låta sig störas av våra tumult."
Bergman och två av hans trognaste medarbetare, Liv Ullmann (Jenny Isaksson) och Erland Josephson (Tomas Jacobi), under inspelningen. Det var sjätte gången Josephson och Ullmann spelade mot varandra i en Bergman film.
Anders Ellius (Erland Josephson) och Stina Andersson (Eva Dahlbeck). Nära Livet blev den första av tre filmer Bergman gjorde efter manus av Ulla Isaksson.
I Bilder skriver Bergman om omvärldens syn på teaterfolk: "I vårt yrke upplever vi ofta att vi är attraktiva så länge vi är maskerade. Folk tror att de älskar oss när de ser oss i skenet av våra prestationer och representationer. Men uppträder vi utan mask och ännu värre, ber om pengar, förvandlas vi till mindre än ingenting. [...]"
I Bilder skriver Bergman om Ansiktet: "Publiken vi spelade för, men inte umgicks med, representeras i Ansiktet av konsul Egermans (Erland Josephson) familj. Konsuln är en vänligt fåraktig entusiast som vill hålla avstånd och sätta regler och som av naturliga skäl blir förskräckt när han upptäcker att hustrun har blivit involverad med patrasket."