Den döde Rakel (Ingrid Thulin) är inte sen att analysera sin gamla älskare: "Teater är skit och snusk och kåthet, tumult, rassel och djävulskap. Jag tror inte ett ögonblick på din renlighetsteori. Den är förljugen och suspekt. Den är typiskt du."
Cecilia Ellius (Ingrid Thulin) och Hjördis Pettersson (Bibbi Andersson). Även om inspelningsförhållandena var bedrövliga så var skådespelerskorna i alla fall en ljuspunkt. I Bilder skriver Bergman: "Som i de flesta pressade sammanhang visade aktriserna sinnesnärvaro, uppfinningsrikedom och orubblig lojalitet. Förmågan att skratta i bedrövelsen. Systerskap. Omtanke."
I bilen börjar Marianne (Ingrid Thulin) tala om de 5 000 kr som Evald (Gunnar Björnstrand), hennes man, varje år återbetalar till sin far. Du behöver inte pengarna, säger hon. Sagt är sagt, svarar Borg. Evald respekterar mig. Han hatar dig också, säger hon och påminner honom sedan om hans replik, när hon för en månad sedan kom för att bo hos honom: Blanda inte in mig i era äktenskapliga kalamiteter. Hon säger att hon tycker synd om svärfadern.
Under bilfärden stannar Isak (Victor Sjöström) till för att besöka sin mor. Borgs mor ( Naima Wifstrand) talar om barn och barnbarn. Hon visar upp gamla leksaker och sin makes guldklocka som har förlorat visarna.
Bergman själv betraktade androgynen Aman/Manda (Ingrid Thulin) som Ansiktets nav: "Det är kring henne och hennes gåtfulla person som allt rör sig. Hon representerar tron på det Heliga hos mänskan. Vogler (Max von Sydow) har däremot givit upp. Han gör schajasteater och det vet hon. [...]"
Ingrid Thulin fick spela dramats huvudgestalt, den indiske guden Indras dotter. Thulin var en av regissörens favoritaktriser: "Ingrid Thulin är en av de riktigt stora filmskådespelerskorna i vår tid. Som en avundsjuk kollega uttryckte det en gång: 'Hon är gift med kameran."