Teater, 1942

Clownen Beppo

Else Fisher skrev, regisserade och koreograferade denna danspantomim, i nära samarbete med sin blivande make Ingmar Bergman.

"Fin och förtjusande."
Karin Bergman

Om uppsättningen

Enligt Nils Beyer i Socialdemokraten präglades det hela av "finess och artistiskt handlag". Bergman och Fisher bemästrade det begränsade scenutrymmet genom att skapa ett "dansdrama i tittskåpsformat".

Pjäsen har repriserats många gånger efter detta, och redan 1944 tog Bergman den på turné i Folkparkerna. Curt Edgard ersatte då Else Fisher i rollen som Beppo. Turnéstarten ägde rum i ett regnigt och kallt Falun, men recensenterna var postitiva och rekommenderade att föreställningen skulle spelas i Stockholm. Stig Lidman i Falu-Kuriren skrev bland annat: "Man kunde granneligen märka, att ungdomarna i salongen både levde med i scenens framatiska händelseförlopp och hade riktigt roligt, när det blev som mest livat och styckets motståndare pucklade på varandra av hjärtans lust."

Källor

  • Ingmar Bergmans Arkiv.
  • Henrik Sjögren, Lek och raseri: Ingmar Bergmans teater 1938-2002, (Stockholm: Carlssons Bokförlag, 2002).
  • Birgitta Steene, Ingmar Bergman, A Reference Guide, (Amsterdam University Press, 2005).

Medarbetare

  • Karin Håkansson, Ballerinan Camomilla
  • Sture Ericson, Cirkusdirektören
  • Ingmar Bergman, Producent
  • Gunnar Lindblad, Scenografi
  • Else Fisher, Författare, regissör, koreograf
  • Inga Gill, Lejontämjerskan/En tennsoldat/En danserska
  • Randi Fisher, Lejonet/En tennsoldat/Musikslav
  • Gittan Carlström, Pelle Jöns/En kinesdocka/En musikslav
  • Marrit Ohlsson, Boven/Trollkarlen/Paschan