Clownen Beppo
Else Fisher skrev, regisserade och koreograferade denna danspantomim, i nära samarbete med sin blivande make Ingmar Bergman.
"Fin och förtjusande."Karin Bergman
Om uppsättningen
Enligt Nils Beyer i Socialdemokraten präglades det hela av "finess och artistiskt handlag". Bergman och Fisher bemästrade det begränsade scenutrymmet genom att skapa ett "dansdrama i tittskåpsformat".
Pjäsen har repriserats många gånger efter detta, och redan 1944 tog Bergman den på turné i Folkparkerna. Curt Edgard ersatte då Else Fisher i rollen som Beppo. Turnéstarten ägde rum i ett regnigt och kallt Falun, men recensenterna var postitiva och rekommenderade att föreställningen skulle spelas i Stockholm. Stig Lidman i Falu-Kuriren skrev bland annat: "Man kunde granneligen märka, att ungdomarna i salongen både levde med i scenens framatiska händelseförlopp och hade riktigt roligt, när det blev som mest livat och styckets motståndare pucklade på varandra av hjärtans lust."
Källor
- Ingmar Bergmans Arkiv.
- Henrik Sjögren, Lek och raseri: Ingmar Bergmans teater 1938-2002, (Stockholm: Carlssons Bokförlag, 2002).
- Birgitta Steene, Ingmar Bergman, A Reference Guide, (Amsterdam University Press, 2005).
Medarbetare
- Karin Håkansson, Ballerinan Camomilla
- Sture Ericson, Cirkusdirektören
- Ingmar Bergman, Producent
- Gunnar Lindblad, Scenografi
- Else Fisher, Författare, regissör, koreograf
- Inga Gill, Lejontämjerskan/En tennsoldat/En danserska
- Randi Fisher, Lejonet/En tennsoldat/Musikslav
- Gittan Carlström, Pelle Jöns/En kinesdocka/En musikslav
- Marrit Ohlsson, Boven/Trollkarlen/Paschan