Bibi Andersson om Eva Vergérus: "Och jag tror att hon väljer att till exempel bli lärarinna för hörselskadade, därför att hörselskadade är ju människor som lever i en ännu djupare isolering än vad hon någonsin har gjort. Jag tror jag kommer att uppleva en väldig befrielse och en nåd."
Elis Vergérus: "Jag inbillar mig inte att jag når in till människosjälen med det här fotograferandet, tro för fan inte det! Jag kan bara registrera ett samspel och ett motspel av tusentals stora och små krafter. Sen ser du på bilden och fantiserar, alltihop är nonsens. Lekar, dikter. Du kan inte läsa någon annan människa med något som helst anspråk på visshet. Inte ens brutal fysisk smärta ger alltid utslag."
Den fattige enstöring Andreas Winkelmans (Max von Sydow) isolering bryts av en annan öbo, Anna Fromm (Liv Ullmann), när hon kommer för att ringa ett viktigt samtal på hans telefon.
Andreas Winkelman: "Kan man vara sjuk av förödmjukelse? Eller är det en sjukdom som vi är smittade av allesammans, som vi måste leva med? Vi talar så mycket om frihet Anna. Säg, är inte friheten ett fruktansvärt gift för de förödmjukade? Eller ordet frihet bara en drog som de förödmjukade måste använda för att kunna uthärda?"
I Bilder skriver Bergman om hans Nykvists första "riktiga" färgfilm: "Vår ambition var att göra en svartvit film i färg, med vissa häftiga accenter i en hårt tillbakahållen färgskala. Det visade sig svårt. Färgnegativet exponerade långsamt och krävde helt annan ljussättning än idag. Resultaten av våra ansträngningar förvirrade oss och vi grälade ofta och ogärna."
Handskrivet manus med titeln ANNANDREAS: Förslag till scener ur ett äktenskap. Daterat Fårö 10 maj 1968. Materialet låg till grund för både Reservatet och En passion.