Teater, 1946

Sommar

Bergmans första uppsättningen gjord direkt för Radioteatern, hans tidigare Rekviem och Rabies var omarbetningar av scenuppsättningar på Helsingborgs stadsteater.

"När man skriver för radio, tänker man på att rösten är det enda uttrrycksmedlet, rösten är i radio själens spegel."
Björn-Erik Höijer

Om uppsättningen

Uppsättningen var Bergmans första av Björn-Erik Höijers pjäs. Han regisserade den igen 1951. Ingen inspelning finns bevarad.

Föreställningen vann andra pris i tävlingen "Den bästa radiopjäsen". Så här sa författaren Björn-Erik Höijer själv i en intervju i Röster i Radio med anledningen av priset:

När man skriver för radio, tänker man på att rösten är det enda uttrrycksmedlet, rösten är i radio själens spegel. Visserligen kan man ha ljudkulisser, men de bör vara mer dämpade än som i regel varit fallet. Musik är också mycket lämplig som kuliss, men om pjäsen ej har för många röster och det bör en radiopjäs ej ha, då behövs det över huvud taget inga kulisser. För övrigt är radioteatern ett stort forum för dramatik. Det borde i ännu högre grad bli klart för den stora allmänheten, vilken tillgång radion är i det avseendet.

Källor

  • Ingmar Bergmans Arkiv.
  • SR Göteborg/Röster i Radio, 1946.

Medarbetare

  • Anders Ek, (okänd roll)
  • Kerstin Rabe, (okänd roll)
  • Björn-Erik Höijer, Författare
  • Erland von Koch, Musik
  • Ingmar Bergman, Radiobearbetning
  • Sven Miliander, (okänd roll)
  • Maria Schildkneckt, (okänd roll)