Lördagslåten # 6
Gör helgmyset komplett med lite Bergman-relaterad musikunderhållning! Varje lördag [uppdatering: en lördag då och då] presenterar vi en ny låt med Bergmankoppling. Så småningom blir det en fin-fin spellista för alla tillfällen – The Original Ingmar Bergman Spotify Playlist. (Mer om Bergman och musik här.)
Lördagslåt #6 är:
Ingen av Bergmans filmer innehåller så mycket musik som Fanny och Alexander. Av de många stycken som framförs är det väl särskilt två som brukar uppmärksammas: Schumanns pianokvintett i ess-dur (vars lugubra andra sats utgör filmens musikaliska huvudtema) och Siciliana-satsen från Bachs andra flöjtsonat som biskop Vergerus envisas med att spela.
Men det är något speciellt med de två Britten-stycken som också finns där, eftersom de är sådana tydliga anakronismer. Annars är all musik i filmen samtida eller äldre i förhållande till det tidiga nittonhundratal när skeendet skall äga rum. Klassisk, helt enkelt.
Men Brittens cellosviter skrevs under 1960- och 70-talen och låter, sina Bach-referenser till trots, tydligt modernistiska.
Varför Bergman valt den i sammanhanget tillsynes opassande Britten kan vi inte veta, men noteras bör att den tredje svitens recitativ har benämningen "Fantastico" och spelas i filmen just vid bokstavligen fantastiska tillfällen: dels när Isak Jacobi enleverar barnen från biskopsgården (hur det nu gick till?); dels när Oscars vålnad besöker sin mor.