Else Fisher

Dansare / Familj / Koreograf 1918-2006

Elsie Fisher levde och arbetade tillsammans med Ingmar Bergman under 1940-talets första del. Hon koreograferade danserna till olika Bergmanuppsättningar och hyllade för sin skapelse Clownen Beppo. De gifte sig 1943 och fick dottern Lena.
Efter en sjukdomsperiod och skilsmässan 1945 tog Fisher snart över Skolbarnteatern i Stockholm. Hon anses vara en pionjär inom svensk barnteater. Fisher och Bergman samarbetade på nytt 1957, då hon gjorde koreografin till Det sjunde inseglet.
Else Fisher skymtar även i slutscenen av Smultronstället som Isak Borgs mor.

Else Fisher

Dansare / Familj / Koreograf 1918-2006

Elsie Fisher levde och arbetade tillsammans med Ingmar Bergman under 1940-talets första del. Hon koreograferade danserna till olika Bergmanuppsättningar och hyllade för sin skapelse Clownen Beppo. De gifte sig 1943 och fick dottern Lena.
Efter en sjukdomsperiod och skilsmässan 1945 tog Fisher snart över Skolbarnteatern i Stockholm. Hon anses vara en pionjär inom svensk barnteater. Fisher och Bergman samarbetade på nytt 1957, då hon gjorde koreografin till Det sjunde inseglet.
Else Fisher skymtar även i slutscenen av Smultronstället som Isak Borgs mor.

Om Fisher

Född 1 mars 1918 i Melbourne, Australien, som dotter till textilkonstnären Eivor Fisher och norrmannen Ejnar Fischer, diplomingenjör och entomolog. Familjen, som också bestod av systern Randi Fisher (som senare skulle bli konstnär och under sin tidiga karriär bland annat designade affischer till flera av de pjäser Bergman satte upp i Helsingborg), lämnade Australien 1922. Fadern som fått tuberkulos lades in på sanatorium i Norge och modern flyttade till Stockholm med döttrarna för att få arbete.

Redan vid tidig ålder ville Else Fisher bli dansare. Liksom systern Randis måleri uppmuntrades detta både av modern och hennes stora kvinnliga vänkrets med anknytning till Fogelstadgruppen. Fadern avled i Norge 1929. Dansstudierna avslutades med lärardiplom 1939. Samma år deltog Else Fisher med tre solodanser i den internationella danstävlingen i Bryssel och vann femte pris. Världskriget satte stopp för en fortsatt internationell karriär. Else Fisher frilansade som dansare och koreograf i Sverige. Hon dansade i Karl Gerhards antinazistiska revy Gullregn, turnerade som fältartist och gjorde succé på Chinavarietén med sina akrobatiska valsparodier i augusti 1941.

1941 träffade Else Fisher för första gången Ingmar Bergman och koreograferade danserna till hans uppsättning av Fågel Blå på Sagoteatern i Stockholm, där han var chef. Våren 1942 skapade hon och regisserade danspantomimen Clownen Beppo på Sagoteatern och spelade själv huvudrollen. Föreställningen blev en succé och pjäsen kom att spelas flitigt på svenska teatrar, bland annat på Dramaten 1948 och 1956. Historien om den blyge clownen Beppo blev även en prisbelönt barnbok 1945 med text och teckningar av Else Fisher (Geber förlag).

Fisher gjorde vidare koreografin till Bergmans uppsättningar av Kaspers död, En midsommarnattsdröm, En däjlig rosa och Niels Ebbesen.

Else Fisher inspirerades, liksom Birgit Cullberg, av den tyske koreografen Kurt Joos dramatiska berättande dans och av mimens fader Étienne Decroux. Hon studerade för Mary Wigman i Berlin, tog till sig Trudi Schoops Chaplin-liknande humor och kände sig hemma i Comedia del Arte. En recensent beskrev henne som ”det dansande ansiktet”.

För Else och Ingmar präglades våren 1942 av samarbetet kring Clownen Beppo, av långa promenader i Stockholm och av växande förälskelse. Else Fisher turnerade som fältartist sommaren 1942, Bergman skrev kärleksbrev varje dag, i oktober sker förlovningen, i februari 1943 genomförde Else Fisher en framgångsrik dansafton på Stockholms konserthus. En månad senare, den 25 mars, gifte de sig i Hedvig Eleonora kyrka i Stockholm och flyttade in i en tvårumslägenhet i Abrahamsberg. Bergman var vid tiden nyanställd på Svensk Filmindustris manuskriptavdelning och skrev på en historia om sin skoltid, Hets. I december samma år föddes dottern Lena.

Bergman utsågs till konstnärlig chef för Helsingborgs stadsteater, och Else Fisher engagerades som koreograf och dansare. I samband med flytten försommaren 1944 insjuknade dock Else Fisher i tuberkulos, och Bergman flyttade ensam till Helsingborg. Som sin ersättare som koreograf rekommenderade Fisher danskollegan Ellen Lundström. I april 1945 bröt Bergman upp från äktenskapet med Else Fisher för att leva med Ellen Lundström.

Efter att ha tillfrisknat och lämnat Sävsjö sanatorium i Småland arbetade Else Fisher först tre år vid Norrköpings stadsteater för att sedan ta över ledningen för Skolbarnteatern i Stockholm, för vilken hon både skrev ny dramatik och regisserade. Nämnas kan bland annat Fantasilådan (1947) och Bygga hus (1952).  Karin Helander, professor vid teatervetenskapliga institutionen i Stockholm, beskriver Else Fisher som en pionjär inom svensk barnteater i sin avhandling Från Sagospel till barntragedi. 1957 skrev Fisher Porslinsfröken för teve, hennes enda pjäs för vuxenpublik.

Förutom boken om Clownen Beppo, skrev och illustrerade Else Fisher även barnboken Udda Person 1948 (Geber förlag). 

Lyssna på Yvonne Lombards underfundiga läsning av sagan om Udda Person på barnradion.

Else Fisher och Bergman samarbetade på nytt 1957, då hon gjorde koreografin till Det sjunde inseglet. Else Fisher skymtar även i slutscenen av Smultronstället som Isak Borgs mor.

1957 blev Else Fisher invald i Sveriges Dramatikerförbund. Hon kom att bli dess sekreterare och kassör under ett tiotal år. 

Else Fisher avled den 3 mars 2006 i Stockholm.

Källor

  • Ingmar Bergmans Arkiv.
  • Ingmar Bergman, Laterna Magica.

Bilder / videor