Anna Asp
Fotobegåvningen som blev en Oscarbelönad scenograf. Anna Asp utbildade sig på Svenska Filminstitutets Filmskola och efter att ha samarbetat med Roy Andersson med filmen Giliap skickade hon ett ansökningsbrev till Ingmar Bergman vilket resulterade i rådet ”undvik blått”, ett långt samarbete och en Oscar för scenografin i Fanny och Alexander 1984. Asp vann rykte som stilsäker miljöskapare genom sitt filmsamarbete med Ingmar Bergman och har arbetat med filmscenografi med regissörer som Andrej Tarkovski, Josef Fares och Pernilla och Bille August. Hon är även verksam som teaterscenograf.
Anna Asp
Fotobegåvningen som blev en Oscarbelönad scenograf. Anna Asp utbildade sig på Svenska Filminstitutets Filmskola och efter att ha samarbetat med Roy Andersson med filmen Giliap skickade hon ett ansökningsbrev till Ingmar Bergman vilket resulterade i rådet ”undvik blått”, ett långt samarbete och en Oscar för scenografin i Fanny och Alexander 1984. Asp vann rykte som stilsäker miljöskapare genom sitt filmsamarbete med Ingmar Bergman och har arbetat med filmscenografi med regissörer som Andrej Tarkovski, Josef Fares och Pernilla och Bille August. Hon är även verksam som teaterscenograf.
Priser och utmärkelser
Guldbagge (bästa prestation inom yrkeskategorierna filmklippare, scenograf, kostym, maskör, special effects och animation) för Ondskan (2004)
Guldbagge för kreativa insatser i svensk film (1993)
Bodil(scenografi) för Pelle Erobreren (1987)
Robert (bästa scenografi) för Pelle Erobreren (1987)
Oscar (bästa dekor) för Fanny och Alexander (1984)