Namn på Bergmanfigurer
Många rollfigurer i Bergmans filmer har samma namn. Varför? Ja, säg det. Men här hittar du åtminstone hela listan!

"Hos Bergman spelar personnamnen samma roll som bilderna hos Fellini eller namnen på platser hos Proust."Jacques Aumont
Egerman, Vogler & Co.
I Ingmar Bergmans filmiska universum är det ett fåtal för- och efternamn som ständigt återkommer. I själva verket har det repetitiva bruket varit så genomgripande att många uttolkare har försökt sig på att utreda och avkoda all denna namedropping. Några namn har betraktats som allegoriska, till exempel bibliska namn som Isak, Tomas, och så vidare. Andra har tolkats utifrån sitt etymologiska ursprung. Till exempel är Alma latin för ”själ”, alltså skulle syster Alma i Persona vara en symbol för människans känsloliv, psyke eller inre tillstånd. Kanske det.

Manuskript till Reservatet (1968).
Stiftelsen Ingmar Bergman
Namnet Vogler, som är ovanligt men inte helt sällsynt i germanska språk (i Sverige fanns enligt Statistiska Centralbyrån trettiofyra personer med namnet 2004) är besläktat med fågel, och då Bergman enligt uppgift är rädd för fåglar har Vogler-figurerna ibland betraktats som hotfulla. Men vad gör vi åt det faktum att flera av dem inte är det? Ytterligare andra i den stora skaran Bergmanexegeter har letat efter nycklar till namnen i Bergmans eget liv. I hans senare verk, framför allt i författarskapet, så har ämnet ofta varit oförblommerat biografiskt, och där har också namnen varit lätt maskerade eller helt autentiska. I Den goda viljan heter till exempel huvudpersonerna Henrik Bergman och Anna Åkerblom, medan deras verkliga förlagor (det vill säga Bergmans föräldrar) heter Erik Bergman och Karin Åkerblom. I Söndagsbarn däremot, har rollfigurerna de ”riktiga” namnen. Dessa autenticitetsskapande stilgrepp har ytterligare spätt på föreställningen att också namnen i Bergmans tidigare verk kan tolkas biografiskt.
Men det rör sig om en komplex namnlek. Henrik och Anna är vanliga namn i Bergmans tidigare, uppdiktade filmer. Ska man då ändå förstå de rollfigurerna som porträtt av föräldrarna? Tag Henrik Egerman i Sommarnattens leende till exempel, en ung präststudent. Är han en tidig version av pappan, också han präst? Eller den moderliga Anna i Viskningar och rop: är hon i själva verket Karin? Men i den filmen finns ju också en annan rollfigur som heter Karin? Om man sedan går till Bergmans självbiografi Laterna magica blir ingenting enklare. Där förekommer exempelvis en Andrea Vogler (hon sägs vara hans tidigare hustru Käbi Lareteis pianolärare). Detta är visserligen inte sant, men det kan inte gärna alla dessa namndetektiver veta. Med detta synsätt, nog måste det ha funnits en otäck herr Vergérus någonstans i Bergmans förflutna? En avskydd lärare, kanske?

Biskop Vergerus (Jan Malmsjö): "Jag hatar inte dig, Alexander. Jag älskar dig".
Foto: Arne Carlsson © AB Svensk Filmindustri
Även om det kan ligga någon sanning bakom alla dessa mer eller mindre sofistikerade tolkningar, behöver de heller inte vara mer än tillfälligheter. Som det heter i den första anteckningen till det som skulle bli Viskningar och rop: ”Anna. Det är ett bra namn visserligen har jag använt det i en massa sammanhang tidigare men det är så bra”. Så det finns skäl att vara skeptisk till föreställningen att de återkommande namnen har ett symbolvärde. Däremot fyller de en funktion: de etablerar villkoren för åskådaren, liksom de bekanta ansiktena hos de återkommande skådespelarna. Filmforskaren Jacques Aumont har resonerat kring hur personnamnen hos Bergman spelar samma roll som bilderna hos Fellini eller namnen på platser hos Proust: en envis besatthet av att repetera det tillsynes ovidkommande som därmed förstärker berättelsens kraft.

Den åldrade regissören Henrik Vogler (Erland Josephson) och den unga skådespelerskan Anna Egerman (Lena Olin).
Foto: Arne Carlsson © AB Svensk Filmindustri
Namnuttolkningarna är nästan en egen genre i bergmanforskningen. En annan populär form av kartläggning rör vilken typ av person som bär vilket namn. Vogler är således ofta en konstnär av något slag (en kringresande magiker i Ansiktet, en skådespelerska i Persona). Vergérus är ofta en auktoritär, gärna vetenskapligt informerad gestalt (ett medicinalråd i Ansiktet, en sträng biskop i Fanny och Alexander). Egerman är ofta något där emellan. Mer kan sägas i ämnet, men för vår del uppmanar vi den Bergmanintresserade att jämföra rollfigurerna med samma namn i de olika filmerna. Koppla gärna analysen till de olika skådespelarna som gestaltar dem och jämför deras utseende, gestik, och så vidare. Klokast är nog att själv bestämma sig för namnens eventuella innebörd. För att underlätta analysen kan ni gärna använda er av guiden ni hittar nedan.
Källor
- Ingmar Bergmans Arkiv
- Jacques Aumont, Ingmar Bergman: "Mes films sont l’explication de mes images" (Paris: Cahiers du cinema, 2003).
- Frank Gado, The Passion of Ingmar Bergman (Durham, N.C.: Duke University Press, 1986).

Albert (Åke Grönberg) framför spegeln efter den totala förödmjukelsen i cirkusarenan.
Foto: Hans Dittmer © Sandrew Metronome
Albert, Fisken
Albert Johansson, Gycklarnas afton
Albert Emanuel Vogler, Ansiktet
Albert Emmanuel Sebastian Fischer, Riten
Albert, Reservatet
Syster Alma (Bibi Andersson): "Är det verkligen viktigt att man inte ljuger? Att man talar sanning och att man har äkta tonfall? Kan man leva över huvud taget utan att prata hit och dit, ljuga och svänga sig och komma med undanflykter? Är det inte bättre att man ger sig själv lov att vara slö och slapp, lögnaktig? Man kanske till och med blir lite bättre om man låter sig själva vara som man är?"
Foto: Sven Nykvist © AB Svensk Filmindustri
Alma Frost, Gycklarnas afton
Syster Alma, Persona
Alma Borg, Vargtimmen
Alma Ekdahl, Fanny och Alexander
Alma Bergman, Den goda viljan

Anna (Gunnel Lindblom): "Du har väl inte gjort nåt särskilt. Det är bara det att du alltid tjatar om dina principer. Om att allting är betydelsefullt och allting är viktigt. Men det där är ju bara prat. Vet du varför? Det kan jag tala om för dig. Alltihop är bara till för din märkvärdighet. För du kan inte leva utan din märkvärdighet, det är hela sanningen det. Du kan inte uthärda om inte allting är livsviktigt, betydelsefullt och meningsfullt, och jag vet inte vad."
© AB Svensk Filmindustri
Anna (Fannys dotter), Lustgården
Anna, Tystnaden
Anna Fromm, En Passion
Anna Fromm, Reservatet
Anna, Viskningar och rop
Tant Anna, Fanny och Alexander
Anna Egerman, Efter repetitionen
Anna von Rosen, Sista skriket
Anna, Enskilda samtal
Anna Berg, Trolösa

Peter Egermann
© AB Svensk Filmindustri
Fredrik Egerman, Sommarnattens leende
Konsul Abraham Egerman, Ansiktet
Katarina Egerman, Scener ur ett äktenskap
Peter Egerman, Scener ur ett äktenskap
Katarina Egermann, Ur marionetternas liv
Peter Egermann, Ur marionetternas liv
Anna Egerman, Efter repetitionen
Rakel Egerman, Efter repetitionen
Thomas Egerman, Enskilda samtal
Johan Egerman, Larmar och gör sig till
Bibi Andersson om Eva Vergérus: "Och jag tror att hon väljer att till exempel bli lärarinna för hörselskadade, därför att hörselskadade är ju människor som lever i en ännu djupare isolering än vad hon någonsin har gjort. Jag tror jag kommer att uppleva en väldig befrielse och en nåd."
© AB Svensk Filmindustri
Eva, Eva
Eva Rosenberg, Skammen
Eva Vergérus, En passion
Eva, Scener ur ett äktenskap
Eva, Höstsonaten
Eva, Trolösa
Fredrik Egerman (Gunnar Björnstrand) finner det svårt att förstå sin teologistuderande son Henrik (Björn Bjelfvenstam) som i sin tur slits mellan kravet på renhet och pockande begär.
Foto: Louis Huch © AB Svensk Filmindustri
Fredrik Lobelius, Kvinnors väntan
Fredrik Egerman, Sommarnattens leende
Fredrik Armfeldt, Sommarnattens leende
Fredrik (Minus), Såsom i en spegel
Fredrik Blom, Nattvardsgästerna
Fredrik, Viskningar och rop
Fredrik Bergman, Den goda viljan
Fredrik Blom, Larmar och gör sig till
Börje Ahlstedt (Henrik) hade haft flera tunga roller för Bergman förut; som morbror Carl i både Fanny och Alexander, Den goda viljan och Larmar och gör sig till, som Claudius i Hamlet och som Peer Gynt.
Foto: Bengt Wanselius © SVT Bild
Henrik, Sommarlek
Henrik Lobelius, Kvinnors väntan
Professor Henrik Erneman, En lektion i kärlek
Henrik Lobelius, Kvinnodröm
Henrik Egerman, Sommarnattens leende
Henrik Vogler, Efter repetitionen
Karl-Henrik, Persona
Henrik Bergman, Den goda viljan
Henrik, Enskilda samtal
Henrik, Saraband
Isak (Victor Sjöström): "Det är möjligt att jag blev lite sentimental. Det kan ju hända blev lite trött och kände mig en aning vemodig. Det är inte otroligt att jag kom att tänka på ett eller annat som var förknippat med barndomens lekplatser. Jag vet inte hur det inträffade, men dagens klara verklighet gled över i minnets ännu klarare bilder som steg till mig med styrkan av ett verkligt skeende."
Foto: Louis Huch © AB Svensk Filmindustri
Isak, Mig till skräck
Isak Borg, Smultronstället
Isak (präst), Viskningar och rop
Isak Jacobi, Fanny och Alexander

Foto: Arne Carlsson © AB Svensk Filmindustri
Överste Jacobi, Skammen
Fru Jacobi, Scener ur ett äktenskap
Tomas Jacobi, Ansikte mot ansikte
Isak Jacobi, Fanny och Alexander

Anna (Gunnel lindblom): Ett brev? Får jag se? "Till Johan. Ord på det främmande språket." Det var ju snällt.
© AB Svensk Filmindustri
Johan Spegel, Ansiktet
Johan Åkerblom (gammal man i Mittsunda kyrka), Nattvardsgästerna
Johan (pojke), Nattvardsgästerna
Johan, Tystnaden
Johan Borg, Vargtimmen
Johan (soldat), Skammen
Johan Andersson, En Passion
Johan, Scener ur ett äktenskap
Johan Egerman, Larmar och gör sig till
Johan, Saraband
Minus (Lars Passgård) och Karin (Harriet Andersson).
© AB Svensk Filmindustri
Karin, Mordet i Barjärna
Karin, Kvinnors väntan
Karin, Jungfrukällan
Karin, Såsom i en spegel
Karin Persson, Nattvardsgästerna
Karin Vergérus, Beröringen
Karin, Viskningar och rop
Karin, Karins ansikte
Karin Bergman, Söndagsbarn
Karin Åkerblom, Enskilda samtal
Karin Åkerblom, Larmar och gör sig till
Karin, Saraband

Mia (Gaby Stenberg) och Eugen Lobelius (Ulf Johanson).
Foto: Molin © Malmö Operas Arkiv
Eugen Lobelius, Rakel och biografvaktmästaren
Henrik Lobelius, Kvinnodröm
Martin Lobelius, Kvinnors väntan
Fredrik Lobelius, Skammen

Jof (Nils Poppe) och hans hustru Mia (Bibi Anderson). Ett par år senare skulle Nils Poppe spela Bibi Anderssons far i Djävulens öga.
Foto: Louis Huch © AB Svensk Filmindustri
Marie, Sommarlek
Mari, Mordet i Barjärna
Mia, Det sjunde inseglet
Maria, Viskningar och rop
Maria, Ansikte mot ansikte
Det blev ett kärt återseende när Erland Josephson (Johan) och Liv Ullmann (Marianne) 30 år senare åter spelade sina paradroller från Scener ur ett äktenskap.
Foto: Bengt Wanselius © SVT Bild
Marianne Berg, Frånskild
Marianne Erneman, En lektion i kärlek
Marianne, Kvinnodröm
Marianne Borg, Smultronstället
Marianne, Scener ur ett äktenskap
Marianne, Trolösa
Marianne, Saraband

Eva Rosenberg (Liv Ullmann).
© AB Svensk Filmindustri
Eva Rosenberg, Skammen
Jan Rosenberg, Skammen
Abel Rosenberg, Ormens ägg
Manuela Rosenberg, Ormens ägg
Max Rosenberg, Ormens ägg

Biskop Vergerus (Jan Malmsjö): "Jag hatar inte dig, Alexander. Jag älskar dig".
Foto: Arne Carlsson © AB Svensk Filmindustri
Dr. Anders Vergérus, Ansiktet
Elis Vergérus, En Passion
Eva Vergérus, En Passion
Andreas Vergérus, Beröringen
Karin Vergérus, Beröringen
Hans Vergérus, Ormens ägg
Biskop Edvard Vergérus, Fanny och Alexander
Elisabet Vogler (Liv Ullmann).
Foto: Sven Nykvist © AB Svensk Filmindustri
Albert Emanuel Vogler, Ansiktet
Manda Vogler (alias Herr Åman), Ansiktet
Fru Vogler (farmor), Ansiktet
Veronica Vogler, Vargtimmen
Elisabet Vogler, Persona
Herr Vogler (Elisabets make), Persona
Henrik Vogler, Efter repetitionen
Osvald Vogler, Larmar och gör sig till
Emma Vogler, Larmar och gör sig till

Den välbärgade familjen Åkerblom vid sommarnöjet i Dalarna.
Foto: Bengt Wanselius © SVT Bild
Anna Åkerblom, Den goda viljan
Johan Åkerblom, Den goda viljan
Karin Åkerblom, Den goda viljan
Ernst Åkerblom, Den goda viljan
Carl Åkerblom, Den goda viljan
Oscar Åkerblom, Den goda viljan
Svea Åkerblom, Den goda viljan
Gustav Åkerblom, Den goda viljan
Martha Åkerblom, Den goda viljan
Anna Åkerblom, Larmar och gör sig till
Carl Åkerblom, Larmar och gör sig till
Karin Åkerblom, Enskilda samtal